» مشوق های سرمایه گذاری » مشوق های جامع سرمایه گذاری استان خوزستان

مشوق های جامع سرمایه گذاری استان خوزستان

مشوق های سرمایه گذاری استان خوزستان

اهم مشوق های قانونی مرتبط با سرمایه گذاری خارجی در کشور

- پذیرش سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی با سرمایه منشأ خارجی در کشور و اعطای تسهیلات و حمایت های قانونی تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی به آنها.

- امکان سرمایه گذاری در کلیه زمینه های مجاز برای بخش خصوصی.

- فرآیند کوتاه و سریع پذیرش درخواست سرمایه گذاری خارجی و تصویب آن.

- برخورداری سرمایه گذاران خارجی از حقوق،‌ حمایت ها و تسهیلات یکسان با سرمایه گذاران داخلی.

- تضمین پرداخت غرامت در صورت ملی شدن و سلب مالکیت سرمایه خارجی.

- انتقال آزادانه اصل سرمایه، سود سرمایه و منافع ناشی از سرمایه گذاری خارجی در کشور به صورت ارز و یا کالا.

- تضمین جبران زیان ناشی از ممنوعیت و یا توقف اجرای موافقت نامه های مالی در سرمایه گذاری های خارجی.

- امکان ارجاع اختلافات سرمایه گذاری به مراجع بین المللی.

- عدم اعمال هرگونه محدودیت در حجم و درصد مشارکت سرمایه گذاری خارجی.

- تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی.

- اعطای پوشش حمایت.

 

مشوق های قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی

- رفع مشکلات پرداخت بدهی.

- پذیرش وثایق وام های بخش کشاورزی و روستایی.

- افتتاح حساب ویژه تأمین سرمایه در گردش.

- پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی.

- پرداخت تسهیلات به خریداران طرح های تملک دارایی های سرمایه ای قابل واگذاری.

- تخفیف 5 درصدی سود حساب ذخیره ارزی برای بدهکاران.

- بخشودگی جریمه تأخیر اقساط تسهیلات حساب ذخیره ارزی.

- ادامه فعالیت واحدهای تولیدی در حریم شهرها.

- تسهیل شرایط ترخیص کالا.

- کاهش حقوق ورودی.

- معافیت حقوق ورودی ماشین آلات خط تولید.

- معافیت از اعمال ضریب حق بیمه تامین اجتماعی.

 

مشوق های قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات

- ارائه تسهیلات کم بهره یا بدون بهره.

- تسهیل شرایط مناقصه.

- تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی جهت ارائه حمایت های مالی.

- اولویت استقرار واحدهای پژوهشی و تولیدی دانش بنیان در پارک ها، مناطق ویژه و... .

- امکان فعالیت در محدوده شهرهای بزرگ.

- ایجاد پوشش بیمه ای مناسب.

- تخفیف 50 درصدی در مبلغ سپرده شرکت در مناقصه.

- رسیدگی سریع به درخواست ها و شکایات.

- بهره مندی از مزایای قانونی مناطق آزاد.

 

مشوق‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

- معافیت مالیاتی برای کلیه فعالیت های اقتصادی به مدت 20 سال از تاریخ بهره برداری.

- آزادی مشارکت و سرمایه گذاری خارجی به هر میزان از درصد سهام.

- تضمین کامل سرمایه خارجی.

- ثبت آسان شرکت ها و ثبت حقوقی مالکیت های صنعتی و معنوی.

- فروش و اجاره زمین به سرمایه گذاران داخلی و اجاره زمین به سرمایه گذاران خارجی.

- امکان به کارگیری نیروی کار خارجی با مجوز منطقه آزاد.

- امکان تأسیس شعب بانک ها، شرکت های بیمه و موسسات اعتباری خارجی و داخلی.

- معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی به منظور واردات مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی به منظور فعالیت صنعتی در منطقه.

- امکان ورود کالاهای تولید شده در منطقه به سایر نقاط کشور در چارچوب نظام ارزش افزوده.

- آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی.

- مقررات ساده و مناسب نیروی کار.

 

مشوق های سرمایه گذاری شرکت برق منطقه ای خوزستان

- خرید تضمینی برق از مولدهای مقیاس کوچک گازسوز (نو) به مدت 5 سال.

- خرید برق از نیروگاه های خصوصی شامل نیروگاه های گازی، دیزلی و... که تاکنون به شبکه متصل نبوده اند و امکان اتصال به شبکه را دارا می باشند؛ براساس مصوبه جلسه 310 هیئت تنظیم بازار برق ایران.

- خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک به مدت 20 سال.

- تخصیص زمین در پست های برق، شهرک های صنعتی و زمین های منابع طبیعی و ملی.

- معرفی به صندوق توسعه ملی جهت اخذ تسهیلات.

 

مشوق های سرمایه گذاری در بخش شیلات

- ارائه خدمات کارشناسی در تمام زمینه ها به صورت رایگان (از قبیل مهندسی آبزیان، بهداشت و تغذیه، تولید، پرورش، آموزش و ترویج).

- ارائه کلیه خدمات مشاوره ای در تمام زمینه ها به صورت رایگان.

- تشکیل کارگاه های آموزشی جهت آموزش بهره برداران.

- حمایت های مالی و معرفی به مراجع ذیربط جهت دریافت وام های با نرخ سود پایین.

- انجام مطالعات فاز 1 و 2 در خصوص طرح های تکثیر و پرورش آبزیان و تهیه طرح و نقشه های اجرایی به همراه اخذ استعلام ها از ادارات ذی ربط.

- واگذاری زمین دولتی به سرمایه گذاران بخش خصوصی.

- تسهیل در امر سرمایه گذاری از طریق ایجاد زیرساخت های لازم از جمله تهیه زمین مناسب با تاسیسات آب، برق و...

- راهنمایی لازم جهت انتخاب محل طرح به صورت رایگان.

 

مشوق های سرمایه گذاری شهرداری اهواز

- اعطای مجوز تبلیغات محیطی محدود در محل پروژه.

- اعطای مجوز بهره برداری از پارکینگ خودرو در محل پروژه.

- پیشنهاد استفاده از تسهیلات پولی و مالی بانک های طرف مذاکره با شهرداری.

 

مشوق های سرمایه گذاری شرکت توزیع نیروی برق خوزستان

- خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک مختص مشترکین برق تا سقف ظرفیت انشعاب به مدت 20 سال.

- نرخ خرید تضمینی برق از واحدهای که با تجهیزات برخوردار از دانش فنی، طراحی و ساخت داخل احداث می شوند (حداکثر تا 30 درصد براساس دستور العمل تصویب هیات وزیران افزایش می یابد).

- صادرات برق نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک غیردولتی به خارج از کشور.

 

مشوق های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

- صدور کلیه مجوزهای ذیربط در منطقه ویژه برای فعالان اقتصادی به صورت متمرکز توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (اعم از جواز تاسیس، بهره برداری، مجوز فعالیت، گواهی تولید، مجوز صادرات و...).

- معافیت از حقوق گمرکی، سود بازگانی و کلیه عوارض ورود ماشین آلات، تجهیزات و کالا به منطقه.

- معافیت  گمرکی برای صادرات محصولات تولیدی که منشا مواد اولیه خارجی دارند براساس محاسبه ارزش افزوده.

- معافیت 100 درصد سهم مجاز ورود محصولات تولیدی منطقه به داخل کشور با توجه به منشاء مواد اولیه داخلی.

- معافیت کامل از مالیات بر ارزش افزوده در معاملات درون منطقه.

- معافیت 7 ساله از مالیات مستقیم از تاریخ صدور پروانه بهره برداری.

- اختصاص و واگذاری اراضی به طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری به قیمت کارشناسی.

- تنفس در پرداخت اقساط ارزش زمین (از 6 ماه تا 12 ماه) حسب مورد بر مبنای طرح های بالادست/ میانی /پایین دست.

- معافیت از مالیات بر ارزش افزوده در مورد ماشین آلات و تجهیزاتی که از داخل سرزمین اصلی به منطقه ویژه وارد می شوند.

- عدم نیاز به اخذ کارت بازرگانی برای صادرات محصولات تولیدی به خارج از منطقه و یا واردات مواد اولیه به داخل منطقه ویژه.

- معافیت از حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای صادرات مجدد کالا و تجهیزات پس از اعمال تغییرات در منطقه.

- عدم  اعمال هرگونه محدودیت در ترانزیت کالا از منطقه به سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور.

- اختصاص منابع ارزی و ریالی برای طرح های تولیدی پتروشیمی و صنایع وابسته (طبق مقررات جاری).

- دسترسی به خوراک صنایع بالادستی و میانی پتروشیمی.

- وجود امکانات زیربنایی در منطقه اعم از آب، برق و گاز، اسکله، راه آهن و دسترسی به فرودگاه.

- وجود امکانات رفاهی و درمانی در منطقه ویژه.

- وجود مقررات خاص اشتغال و تامین اجتماعی در منطقه ویژه.

طبق ماده 14 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی:

- تضمین اصل و فرع و سود سرمایه و خروج آن  برای سرمایه گذاران خارجی بصورت روشن و واضح.

- معافیت مالیاتی حداقل 10 ساله برای مناطق ویژه جهت حفظ رقابت پذیری محصولات تولیدی با سایر تولید کنندگان خارجی.

- به منظور توسعه مناطق آزاد و ویژه و تشویق سرمایه گذاران و کاهش هزینه های تولید جهت سرمایه گذاری در این مناطق، این اقتضاء وجود دارد که فعالیت های ناشی از ماده 132 قانون مالیات های مستقیم که ناظر بر فعالیت های صنعتی و تولیدی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته می باشد و نظر به ماده 1 و ماده 8 قانون مناطق ویژه اقتصادی معافیت های مالیاتی همچون مناطق آزاد ومناطق ویژه نیز تسری یابد.

- با توجه به اينکه در حال حاضر یکی از عمده مشکلات سرمایه گذاران در مناطق، اخذ تسهیلات مالی و اعتباری از موسسات مالی و اعتباری می باشد، ضرورت دارد تا در قانون و آیین نامه اجرایی، بانکها و موسسات مالی مکلف به تدوین مقررات مالی و پولی مناسب با نرخ بانکی متناسب جهت رقابت در بازار سرمایه و تضامین بانکی برای مناطق ویژه گردند.

- تسهیل در صدور روادید سرمایه گذاران خارجی و یا لغو روادید همچون مناطق آزاد تجاری صنعتی جهت تسریع درامر سرمایه گذاری خارجی.

- تسهیل در مقررات گمرکی و انتقال تکنولوژی و ماشین آلات و تجهیزات خط تولید جهت تسریع در امر سرمایه گذاری و تولید اشتغال مدار.

 

مشوق های سرمایه گذاری در بندرامام خمینی

- آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی.

- صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبداء جهت کالاهای وارداتی و صادراتی.

-امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجوز کالا بدون هیچ گونه تشریفات گمرکی.

- ورود ماشین آلات، قطعات یدکی، وسایل نقلیه سرمایه ای و مواد اولیه مورد نیاز به منطقه برای تولید یا تکمیل قطعات، بدون پرداخت حقوق گمرکی.

- امکان بهره برداری از ماشین آلات، تجهیزات و سایر امکانات مورد نیاز جهت سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی.

- ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تولید، تبدیل، تکمیل و... .

- معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده.

- برخورداری از معافیت مالیات بر درآمد در صنایع تولیدی ارزش افزوده.

- برخورداری از معافیت 30 روزه انبارداری کانتینرهای خالی که به صورت پر از مبادی استان خوزستان وارد شوند.

- امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت های رقابتی بصورت کوتاه مدت و بلندمدت به متقاضیان و سرمایه گذاران.

- تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها با آزادی کامل ورود و خروج سرمایه.

- امکان ورود کالا به منطقه بدون ثبت سفارش و با حداقل تشریفات گمرکی و بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی.

- امکان صدور محصولات تولیدی به خارج، بدون سپردن تعهد ارزی.

- امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد.

- امکان توقف کالا با ماندگاری اولیه تا 3 ماه و قابل تمدید به تشخیص مدیریت منطقه.

- معافیت از پرداخت مالیات برارزش افزوده برای فعالین اقتصادی منطقه.

 

مشوق های سرمایه گذاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت

معافیت گمرکی:

- معافیت های عوارض گمرکی ماشین آلات خط تولید مشروط به نوبودن و عدم ساخت داخل.

- اجزاء و قطعات وارده توسط واحدهای تولیدی جهت استفاده در ساخت کالاهای داخلی که به تشخیص وزارت صنعت معدن و تجارت فاقد ساخت داخل می باشد از بیست درصد حقوق ورودی متعلقه معاف می باشد.

- شرکت ها و موسسات دانش بنیان از پرداخت هزینه های عوارض و حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادرات معاف هستند.

معافیت های مالیاتی واحدهای صنعتی و معدنی جدید:

- درآمدهای ناشی از فعالیت های تولیدی معدنی از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت در مناطق توسعه یافته به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر درصد مشمول مالیات می شود.

- درآمدهای مشمول مالیات شرکت ها و موسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت بیست سال از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات های مستقیم معاف هستند.

- پنجاه درصد تخفیف در نرخ مالیاتی در صورت صادرات حداقل بیست درصد از محصولات تولیدی با مشارکت سرمایه گذاری خارجی.

سایر مشوق ها:

- امکان استفاده از تسهیلات ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی.

- امکان مشارکت سازمان های توسعه ای (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) در اجرای پروژه های سرمایه گذاری مناطق کمتر توسعه یافته.

- امکان استقرار صنایع نوین در شهرک های صنعتی مناطق با محدودیت استقرار صنایع (شعاع 120 کیلومتری تهران و 50 کیلومتر اصفهان و 30 کیلومتر مراکز برخی استان ها.

- تضمین سرمایه گذاری خارجی بابت ریسک های سیاسی توسط دولت.

- سرمایه گذاری های خارجی از کلیه حقوق و حمایت ها و تسهیلات، مشابه سرمایه گذاران داخلی بهره مند می باشند.

- تضمین ورود و خروج اصل سود و اقساط تسهیلات مالی سرمایه گذاران.

- آزادی صادرات کالای تولیدی بنگاه اقتصادی با مشارکت سرمایه گذار خارجی.

- امکان ورود موقت بدون پرداخت عوارض پرداخت گمرکی برای پردازش کالای صادراتی.

- اعطای جوایز و یارانه صادراتی (هزینه های شرکت در نمایشگاه و بازاریابی).

- معافیت کالاهای صادراتی از کلیه عوارض.

- امکان سرمایه گذاری خارجی در کلیه زمینه های مجاز برای فعالیت بخش خصوصی ایران.

- نبود محدودیت از نظر حجم سرمایه گذاری و درصد مشارکت.

- آزادی ورود ماشین آلات و مواد اولیه به مناطق آزاد صنعتی تجاری و مناطق ویژه اقتصادی (به غیر از اتومبیل سواری و قایق تفریحی).

 

مشوق های سرمایه گذاری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

- کمک به ایجاد زیرساخت ها در مناطق نمونه گردشگری، مجتمع خدمات بین راهی و اردوگاه های استان.

- پرداخت تسهیلات با بازپرداخت بلندمدت.

- کمک های فنی اعتباری.

- تخفیف در هزینه حامل های انرژی.

 

مشوق های سرمایه گذاری در شرکت آب و فاضلاب اهواز

- خرید تضمینی آب شرب از سیستم آب شیرین کن و پساب تصفیه شده فاضلاب از تصفیه خانه های فاضلاب پس از اخذ تاییدیه از شرکت مادر تخصصی و پیش بینی منابع در طرح های عمرانی.

 

مشوق های سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی

- ارائه خدمات به موقع و سریع جهت ارائه امور زیربنایی و با حداقل قیمت به متقاضیان احداث واحدهای صنعتی.

- تهیه زمین مناسب برای اجرای طرح های صنعتی.

- عدم نیاز سرمایه گذاران به کسب مجوز از دستگاه های دولتی.

- مستثنی بودن شهرک های صنعتی از قانون شهرداری ها.

- صدور مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت رایگان.

- امکان اجاره یا خرید سالن های آماده برای تسریع در بهره برداری از واحدهای تولیدی.

- برخورداری از معافیت های مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات ها.

- برخورداری از مزایای تبصره ۳ ماده ۱۳۸ قانون مالیات ها.

 

مشوق های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

- صدور موافقت نامه های اصولی برای واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی.

- تخصیص تسهیلات کم بهره.

- واگذاری زمین برای اجرای طرح های گلخانه ای.

- انجام بررسی های فنی و کارشناسی بر روی طرح های ارائه شده.

- تضمین خرید محصولات عمده زراعی و باغی.

- تامین بذرهای اصلاح شده با پتانسیل تولید بالا برای مجریان.

- صدور موافقت نامه های اصولی.

- پرداخت جایزه صادراتی برای صادرکنندگان تولیدات دامی.

- تضمین سرمایه گذاری از طریق بیمه و پرداخت یارانه بیمه.

- تنظیم بازار.

- بخشودگی درصدی از سود بانکی.

- ارائه تسهیلات بلندمدت سرمایه گذاری.

- اختصاص بخشی از بودجه سالانه به عنوان کمک و افزایش سرمایه صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی (بند ی ماده 143 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران).

- حمایت از تولید محصولات کشاورزی در قالب جبران بخشی از یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی کمک های بلاعوض - پرداخت یارانه و سایر مشوق ها (بند الف ماده 145 قانون پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران).

- وضع تعرفه موثر برای واردات کلیه کالاها و محصولات کشاورزی به گونه ای نرخ مبادله همواره به نفع تولیدکننده داخلی باشد (بند ب ماده 145 قانون پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران).

- حمایت حقوقی و مالی لازم از تشکیل تشکل های حقوقی با اولویت تعاونی های تولید کشاورزی در جهت اعمال مدیریت واحد و یکپارچه سازی زمین های کشاورزی (ماده 146 قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران).

- حمایت مالی از توسعه کشتارگاه های صنعتی و بهبود کشتارگاه سنتی و نیمه صنعتی توسط بخش غیردولتی (بند الف ماده 149 قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران).

- ارتقاء سطح کلی حمایت از بخش کشاورزی به حداقل 35 % ارزش تولید این بخش (بند ب ماده 149 قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران).

 

معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی سرمایه گذاری

قانون مالیات‌های مستقیم

درآمد ابرازی ناشی از فعالیت‌های ‌تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف‌ وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می‌شود و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یادشده که از تاریخ مذکور از طرف ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم در آمد حاصل از کلیه‌ی فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

ماده 132 مراجع قانونی ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری یا مجوز صادر می‌شود، از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج‌سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت ده‌سال با نرخ صفر مشمول مالیات می‌باشد.

الف) منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مؤدیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشند و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

ب) مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هرسال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد (50%) افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک‌سال اضافه می‌شود. تعداد نیروی کار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی کار در هر واحد با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارائه اسناد و مدارک مربوط به فهرست بیمه تأمین اجتماعی کارکنان محقق می‌شود. در صورت کاهش نیروی کار از حداقل افزایش مذکور در سال بعد که از مشوق مالیاتی این بند استفاده کرده باشند، مالیات متعلق در سال کاهش، مطالبه و وصول می‌شود. افرادی که بازنشسته، بازخرید و مستعفی می‌شوند کاهش محسوب نمی‌گردد.

پ) دوره برخورداری محاسبه مالیات با نرخ صفر برای واحدهای اقتصادی مذکور موضوع این ماده واقع در شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی به مدت دو سال و در صورت استقرار شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمترتوسعه‌یافته، به مدت سه‌سال افزایش می‌یابد.

ت) شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در مناطق آزاد و سایر مناطق کشور تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موقع مقرر قانونی است. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان طبق نمونه‌ای است که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه می‌شود.

ث) به منظور تشویق و افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در واحدهای موضوع این ماده علاوه بر دوره حمایت از طریق مالیات با نرخ صفر حسب مورد، سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته و سایر مناطق به شرح زیر مورد حمایت قرار می‌گیرد:

1- در مناطق کمترتوسعه‌یافته:

مالیات سال های بعد از دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر مذکور در صدر این ماده تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت‌شده برسد، با نرخ صفر محاسبه می‌شود و بعد از آن، مالیات متعلقه با نرخ های مقرر در ماده (105) این قانون و تبصره‌های آن محاسبه و دریافت می‌شود.

2- در سایر مناطق:

پنجاه درصد (50%) مالیات سال های بعد از دوره محاسبه مالیات مذکور در صدر این ماده با نرخ صفر و پنجاه‌درصد (50%) باقی‌مانده با نرخ های مقرر در ماده (105) قانون مالیات های مستقیم و تبصره‌های آن محاسبه و دریافت می‌شود. این حکم تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد، معادل سرمایه ثبت و پرداخت‌شده شود، ادامه می‌یابد و بعد از آن، صددرصد (100%) مالیات متعلقه با نرخهای مقرر در ماده (105) این قانون و تبصره‌های آن محاسبه و دریافت می‌شود. درآمد حمل و نقل اشخاص حقوقی غیردولتی، از مشوق مالیاتی جزءهای (1) و (2) این بند برخوردار می‌باشند. اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع این ماده که قبل از این اصلاحیه تأسیس شده‌اند، درصورت سرمایه‌گذاری مجدد از مشوق این ماده می‌توانند استفاده کنند. هرگونه سرمایه‌گذاری که با مجوز مراجع قانونی ذی‌ربط به‌منظور تأسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای مذکور برای ایجاد دارایی‌های ثابت به‌استثنای زمین هزینه می‌شود، مشمول حکم این بند است.

ج) استثنای زمین مذکور در انتهای بند (ت)، در مورد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای حمل و نقل، بیمارستان‌ها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری صرفا به میزان تعیین‌شده در مجوزهای قانونی صادر شده از مراجع ذی‌صلاح، جاری نمی‌باشد.

چ) درصورت کاهش میزان سرمایه ثبت و پرداخت‌شده اشخاص مذکور که از مشوق مالیاتی این ماده برای افزایش سرمایه استفاده کرده باشند، مالیات متعلق و جریمه‌های آن مطالبه و وصول می‌شود.

ح) در صورتی‌که سرمایه‌گذاری انجام‌شده موضوع این ماده با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با مجوز سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران انجام شده باشد به‌ازای هر پنج‌درصد (5%) مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی به میزان ده‌درصد (10%) به مشوق این ماده به نسبت سرمایه ثبت و پرداخت شده و حداکثر تا پنجاه ‌درصد (50%) اضافه می‌شود.

خ‌) شرکت های خارجی که با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی در ایران نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام کنند درصورتی‌که حداقل بیست‌درصد (20%) از محصولات تولیدی را صادر نمایند از تاریخ انعقاد قرارداد همکاری با واحد تولید ایرانی در دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر واحد تولیدی مذکور مشمول حکم این ماده بوده و در صورت اتمام دوره مذکور، از پنجاه‌درصد (50%) تخفیف در نرخ مالیاتی نسبت به درآمد ابرازی حاصل از فروش محصولات تولیدی در مدت مذکور در این ماده برخوردار می‌باشند.

د‌) نرخ صفر مالیاتی و مشوق های موضوع این ماده شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز استان تهران و پنجاه کیلومتری مرکز استان اصفهان و سی کیلومتری مراکز سایر استان‌ها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نمی‌شود.

واحدهای تولیدی فناوری اطلاعات با تأیید وزارتخانه‌های ذی‌ربط و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در هر حال از امتیاز این ماده برخوردار می‌باشند. همچنین مالیات واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در کلیه مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی به استثنای مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز استان تهران با نرخ صفر محاسبه می‌شود و از مشوق های مالیاتی موضوع این ماده برخوردار می‌باشند.

در خصوص مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی یا واحدهای تولیدی که در محدوده دو یا چند استان یا شهر قرار می‌گیرند، ملاک تعیین محدوده به موجب آیین‌نامه‌ای است که حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ذ‌) فهرست مناطق کمتر توسعه‌یافته شامل استان، شهرستان، بخش و دهستان در سه‌ماهه اول در هر برنامه پنجساله، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی با لحاظ شاخص های نرخ بیکاری و سرمایه‌گذاری در تولید تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد و تا ابلاغ فهرست جدید، فهرست برنامه قبلی معتبر می‌باشد. تاریخ شروع فعالیت با تأیید مراجع قانونی ذی‌ربط، مناط اعتبار برای احتساب مشوق های مناطق کمترتوسعه‌یافته است.

ر‌) کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی که قبل از اجرای این‌ماده پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذی‌ربط أخذ کرده باشند تا مدت شش‌سال پس از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این ماده از پرداخت پنجاه‌درصد (50%) مالیات بر درآمد ابرازی معاف می‌باشند. حکم این بند نسبت به درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از کشور مجری نیست.

ز‌) صد درصد (100%) درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات می‌باشد.

ژ) مالیات با نرخ صفر موضوع این قانون صرفاً شامل درآمد ابرازی به جز درآمدهای کتمان‌شده می‌باشد. این حکم در مورد کلیه احکام مالیاتی با نرخ صفر منظور در این قانون و سایر قوانین مجری است.

س) معادل هزینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی در واحدهای تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط که در قالب قرارداد منعقده با دانشگاه ها یا مراکز پژوهشی و آموزش عالی دارای مجوز قطعی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در چهارچوب نقشه جامع علمی کشور انجام می‌شود، مشروط بر اینکه گزارش پیشرفت سالانه آن به‌تصویب شورای پژوهشی دانشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی مربوطه برسد و ناخالص درآمد ابرازی حاصل از فعالیت‌های تولیدی و معدنی آنها کمتر از پنج‌میلیارد (5.000.000.000) ریال نباشد، حداکثر به میزان ده‌درصد (10%) مالیات ابرازی سال انجام هزینه مذکور بخشوده می‌شود. معادل مبلغ منظورشده به حساب مالیات اشخاص مذکور، به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نخواهد شد.

دستورالعمل اجرائی این بند با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به‌تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌رسد.

تبصره 1) کلیه معافیت‌های مالیاتی و محاسبه با نرخ صفر مالیاتی مازاد بر قوانین موجود مذکور در این ماده از ابتدای سال 1395 اجراء می‌شود.

ماده 138 مکرر قانون مالیات های مستقیم

اشخاصی که آورده نقدی برای تأمین مالی پروژه- طرح و سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را در قالب عقود مشارکتی فراهم نمایند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌شوند و برای پرداخت‌کننده سود، معادل سود پرداختی مذکور به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

تبصره 1) استفاده‌کننده از معافیت موضوع این ماده تا دو سال نمی‌تواند آورده نقدی را از بنگاه تولیدی خارج کند. در صورت کاهش آورده‌ نقدی، به‌میزان ارزش روز معافیت استفاده شده، مالیات سال خروج آورده نقدی، اضافه می‌شود.

تبصره 2) تشخیص تحقق به‌کارگیری آورده نقدی برای تأمین مالی پروژه- طرح یا سرمایه در گردش با اداره امور مالیاتی حوزه مربوط است.

ماده 141 قانون مالیات مستقیم

صد درصد (100%) ازدرآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی و بیست درصد (20%) درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد. فهرست مواد خام و کالاهای نفتی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تبصره 1) درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت عبوری (ترانزیت) به ایران وارد می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد.

تبصره 2) مفاده این ماده پس از اتمام دوره اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 10/15/1389 لازم الاجرا می‌شود.

ماده 143 قانون مالیات های مستقیم

معادل ده درصد (10%) از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس‌های کالایی پذیرفته شده و به فورش می‌رسد و ده درصد (10%) از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود و پنج درصد (5%) از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در این بورس‌ها یا بازارها حذف نشده‌اند با تایید سازمان بورس بخشوده می‌شود. شرکت‌هایی که سهام آنها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی یا بازار‌های خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود در صورتی که در پایان دوره‌ی مالی به تایید سازمان حداقل بیست درصد (20%) سهام شناور آزاد داشته باشد معادل دو برابر معافیت‌های فوق از بخشودگی برخودار می‌شوند.

ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد

اشخاص حقیقی یا حقوقی که در منطقه ازاد اروند به انواع فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات مستقیم معاف خواهند بود. بدیهی است در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و صورت‌های مالی مربوط به سال مالی، مشمول معافیت نبوده و با رعایت قانون مالیات مستقیم، مالیات عملکرد سال مالی وصول خواهد شد.

ماده 15 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد

واردات کالای تولید شده در منطقه آزاد اروند به سایر نقاط کشور، تا حد ارزش افزوده در آن منطقه با تصویب هیات وزیران از پرداخت تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف می‌باشند.

ماده 16 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد

ورود کالاهایی که تمام یا بخشی از مواد اولیه آن از داخل کشور تامین و در منطقه آزاد تولید می‌شود از تمام یا بخشی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی مربوط به مواد اولیه داخلی معاف خواهند بود.

لینک ها

تماس با ما

تهران ، میدان امام خمینی (ره) خیابان باب همایون خیابان صور اسرافیل خیابان داور - وزارت امور اقتصادی و دارایی -  سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران

صندوق پستی: 4618/ 11365
 
ساعت کاری سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 می باشد.
نقشه صفحه اصلی